Votati Jean Claude Van Damme


Nu mai stiu cu cine am stat de vorba despre chestia asta si mi-a spus ca Gratian era unul dintre cei trei eroi ai primei actiuni de "culture jamming" din istoria spatiului public bucurestean. Nici nu stiu daca de atunci pana la muie/maggi s-a mai intamplat ceva dar asta e alta poveste.
In 1996 in plina campanie electorala au aparut in Bucuresti afise cu "Votati Jean Claude Van Damme / Un brat puternic pentru primaria capitalei". Trei studenti la arte erau autorii actiunii: Seba Cosor, Cosmin Palalau si Gratian Galdau. La 10 ani de atunci am reusit cu ajutorul Alexandrei Croitoru sa fac rost de doua imagini si sa iau legatura cu Gratian caruia i-am trimis cateva intrebari pe email:

1. Anii '90 au fost unii destul de intensi din punct de vedere politic si social, a fost afisul vostru o forma de rezistenta fata de vremurile alea?

Reactia a fost la Ilie Nastase, ce curu' meu cauta si asta in politika, si mai ales cu PSD. Era Ciorbea vs Ilie Nastase. Privind inapoi imi dau seama ca ar fi fost la fel de bine/rau dar sigur mai amuzant ;)

2. De cele mai multe ori initiativele de genul asta se opresc la problema banilor. Cum ati facut atunci rost de bani.

Mesmerizasem pe dl. X director la o tipografie din Tm, tipaream acolo afisele Studentfestului de vreo 2 ani si ne iubea asa ca ne-a facut 5000 de bucati, doua cutii mari, eu ma mutasem deja la Buc cu scoala dar Seba si Cosmin au rezolvat. Eram ceva de speriat la ora aia, faceam rost de orice, si porc viu am primit pe gratis de la Comtim pentru balul bobocilor din Arhitectura, se intamplau dementze mari in Tm, eram un grup de 3-4 'magotzi' feat. colaboratori, faceam multe urban guerrille.

...si nu e despre bani, trebuie sa ai curaj pentru chestiile astea, eu sunt destul de fricos, ma lua cu calduri cand ma gandeam, dar ne imbarbatam intre noi, tre s-o facem, ce p... Eram si cumva inconstientzi, dar ce inconstientza faina...

3. Ati avut probleme cu "organul'?

Lipeam afisele cu Matei Corvin de la moda, am mai dat si la al'de Comanescu, Gorzo sa lipeasca in zona lor. Foloseam scheme ingenioase de pus afisele cat mai repede, le rulam intr-un anume fel dar tot ne-au prins. La politie era show, l-au chemat pe dom capitan ca 'era cu implicatii' si ala ne intreba invariabil cine ne plateste, ai dreac jidani, 'da-mi unu incoace sa-i pun in birou si lu' Sefu-al Mare, haha..'. Dupa asta am avut o echipa tv din Pro care mergea cu noi si nu ne-a mai pasat, lipeam in buricul targului, pe Magheru si politistii erau mai rezervati, ne confiscau afisele si ne lasau sa plecam, n-aveau ce face. Oamenii reactionau misto, intens, pro sau contra, radeau, tzigancile din pietze se bateau pe afise.

4. Iti imaginai pe atunci (sau iti vine acum sa crezi) ca Schwarzenegger va fi (a) devenit guvernator in California?

Homo Gonflabilis

5. Ce zici de povestea cu Van Damme care si-a luat bataie in Bucuresti in 2005?

Neimportant VanDamme omul


2 comments:

tudor borduz said...

tare tare tare
si cand te gandesti ca asta faceau tinerii artisti acu 10 ani

respect

gorgeoux said...

ou sont les comanescus d'antan? nu stiu franceza, da' tema se sustzine. omu' a fost inghitzit de pamant or smth :(