Invitat la Radio Rfi, Augustin Ioan vorbeste despre Bulevardul Buzesti-Uranus si isi exprima cu argumente opiniile critice despre primarie, urbanisti si ONG-uri (care isi aduc aminte de Piata Matache, dar uita de costurile sociale - oamenii din casele demolate). Daria Ghiu incearca sa sublinieze faptul ca in ultimii cativa ani arta contemporana, arhitectura si activismul cultural au inceput sa functioneze impreuna.
Au fost nevoie de aproape 30 de ani pentru taierea blvd. Elisabeta (inceputa pe la 1870 si terminata pe la 1890 si ceva), ma intreb de cate decenii va fi nevoie pt. terminarea acestei minunate axe Nord-Sud. Ideea e ca pe vremea aia se incercau a se respecta legile (d-aia a si durat atat de mult, pt. ca nu se faceau invadari ale proprietatii), pe cand acuma risti sa fii dat afara din propria casa pt. ca un minunat arhitect sau urbanist a hotart ca maretul viitor bulevard trebuie sa treaca prin dormitorul tau.
Si ce uita minunatul domn Ioan sa mentioneze, atunci cand plange dmeolarea bisericilor, e ca un loc ca Piata Matache chiar genereaza o comunitate, un loc unde oamenii se intalnesc, isi vorbesc, țin viu țesutul social, pe cand la biserica "everybody is for himself". In ritmul asta riscam sa avem un oras mort, pentru ca din pacate Carrefour-ul, Auchan-ul sau viitoarea Catedrala a Neamului n-au nimic de-a face cu un oras viu.
In primul rand, cred ca urbanismul de la 1900 era alta poveste fata de astazi. Apoi, privind doar la pasajul Basarab, care e in constructie de atata timp, e posibil sa ai dreptate.
Cat despre Augustin, am avut de curand o discutie cu cineva care tot asa, reactiona la stilul cam dur si aparent cinic al vorbitorului.
Personal nu cred ca Augustin e insensibil la ceea ce se intampla pe Buzesti-Uranus, nici nu cred ca nu ii pasa de Piata Matache, in apropierea careia si locuieste, dupa cum zice in interviu.
Ceea ce inteleg eu din spusele lui sunt urmatoarele: pe de-o parte exista o doza de penibil si neputinta in incercarea de a salva piata. Asta ar fi legata de faptul ca bulevardul a fost aprobat acum ceva timp de catre primarie si alte foruri si specialistii stiau, dar n-au zis nimic. Apoi ar fi legata si de faptul ca societatea civila apare prea tarziu la masa discutiilor, dupa ce totul a fost hotarat si aproape implementat. Si last but not least, salvam piata, dar de oamenii de acolo nu zice nimeni nimic, sau oricum nu e nimic de facut.
Cat despre biserica, eu nu am vazut ca el sa vorbeasca in interviu despre asta.
Din cate stiu, in filmul Arhitectura si Puterea Augustin deplange distrugerile din centrul istoric al orasului. De biserici se ocupa intr-adevar, dar am senzatia ca are o privire la fel de critica in ceea ce priveste spatiul sacru. Un bun argument e cartea lui Power, Play and National Identity, in care vorbeste pe larg despre felul in care ortodoxia romana si-a construit o imagine fictiva prin arhitectura dupa 1918, populand tara cu biserici-colaj de stiluri 'nationale'.
Oricum ar fi, felicitari pentru hartile cu blocuri din Bucuresti.
2 comments:
Au fost nevoie de aproape 30 de ani pentru taierea blvd. Elisabeta (inceputa pe la 1870 si terminata pe la 1890 si ceva), ma intreb de cate decenii va fi nevoie pt. terminarea acestei minunate axe Nord-Sud. Ideea e ca pe vremea aia se incercau a se respecta legile (d-aia a si durat atat de mult, pt. ca nu se faceau invadari ale proprietatii), pe cand acuma risti sa fii dat afara din propria casa pt. ca un minunat arhitect sau urbanist a hotart ca maretul viitor bulevard trebuie sa treaca prin dormitorul tau.
Si ce uita minunatul domn Ioan sa mentioneze, atunci cand plange dmeolarea bisericilor, e ca un loc ca Piata Matache chiar genereaza o comunitate, un loc unde oamenii se intalnesc, isi vorbesc, țin viu țesutul social, pe cand la biserica "everybody is for himself". In ritmul asta riscam sa avem un oras mort, pentru ca din pacate Carrefour-ul, Auchan-ul sau viitoarea Catedrala a Neamului n-au nimic de-a face cu un oras viu.
In primul rand, cred ca urbanismul de la 1900 era alta poveste fata de astazi. Apoi, privind doar la pasajul Basarab, care e in constructie de atata timp, e posibil sa ai dreptate.
Cat despre Augustin, am avut de curand o discutie cu cineva care tot asa, reactiona la stilul cam dur si aparent cinic al vorbitorului.
Personal nu cred ca Augustin e insensibil la ceea ce se intampla pe Buzesti-Uranus, nici nu cred ca nu ii pasa de Piata Matache, in apropierea careia si locuieste, dupa cum zice in interviu.
Ceea ce inteleg eu din spusele lui sunt urmatoarele: pe de-o parte exista o doza de penibil si neputinta in incercarea de a salva piata. Asta ar fi legata de faptul ca bulevardul a fost aprobat acum ceva timp de catre primarie si alte foruri si specialistii stiau, dar n-au zis nimic. Apoi ar fi legata si de faptul ca societatea civila apare prea tarziu la masa discutiilor, dupa ce totul a fost hotarat si aproape implementat. Si last but not least, salvam piata, dar de oamenii de acolo nu zice nimeni nimic, sau oricum nu e nimic de facut.
Cat despre biserica, eu nu am vazut ca el sa vorbeasca in interviu despre asta.
Din cate stiu, in filmul Arhitectura si Puterea Augustin deplange distrugerile din centrul istoric al orasului. De biserici se ocupa intr-adevar, dar am senzatia ca are o privire la fel de critica in ceea ce priveste spatiul sacru. Un bun argument e cartea lui Power, Play and National Identity, in care vorbeste pe larg despre felul in care ortodoxia romana si-a construit o imagine fictiva prin arhitectura dupa 1918, populand tara cu biserici-colaj de stiluri 'nationale'.
Oricum ar fi, felicitari pentru hartile cu blocuri din Bucuresti.
Post a Comment