Noua cladire a Universitatii de Arte












Structura intima a tesutului urban studiat defineste in mod variat si inedit un alt fel de spatii, crescute organic si intretesute fizic si vizual prin suprapuneri si transparenta. Aceasta alcatuire fragila si complexa, semnificativa mai ales pentru dimensiunea cotidiana, reclama un alt fel de perceptie. Modul de apropiere si, implicit, apropriere a orasului se intemeiaza in acest caz nu atat pe latura vizuala, cat mai ales pe calea intuitiva, tactila, auditiva, olfactiva, printr-un contact senzorial diferit, sinestezic, mai intim, mai sensibil si mai profund. Evolutia organica a materiei construite genereaza raporturi de simultaneitate, ambiguitate si interdependenta intre obiectele diferite adaugate in timp. Perceptia ambivalenta genereaza o abundenta de semnificatii, dintre care primul strat, cel senzorial, este de multe ori cel mai fertil.

Propunerea noastra se inscrie in aceasta linie de crestere si adaugare, este un alt moment al aceleiasi evolutii, in care inchiderea si suprapunerea nu exclud permeabilitatea si viata interioara intensa. Interventia este in sine incompleta, nu poate supravietui fara celelalte obiecte ale sitului si fara spatiul ce le uneste/desparte/apropie.

Valorile deja acumulate de substanta sitului devin si mai pretioase daca sunt sugerate, si nu oferite deplin. Imaginea claustrarii lor, asociata cu imaginea obiectului pretios protejat de scoica sau de manastire, le potenteaza miezul semnificativ si nuanteaza infinit perceptiile individuale, mizand pe cautarea si bucuria descoperirii, pe apropiere, intimitate, visceral, si mai putin pe vizual. Perceptia diferita tine de apropiere, de detalii, de scara umana, de unghiuri neobisnuite de vedere (cornise, cer, arbori, pasari, masa de aer modelata de suprafete, cadre vizuale inedite ale cladirilor etc.). Atmosfera 'asezata', domestica, labirint, hatis, claustru, retragere, izolare, sufocare, insetare, estomparea muchiilor.

INTERVENTIA CONSTA IN MENTINEREA TUTUROR ELEMENTELOR EXISTENTE PE TEREN (CONSTRUCTII, VEGETATIE, CALCAN-FATADA, MAI PUTIN CORPUL C5), ADAUGAREA UNOR CORPURI PE LATURA DE SUD A PARCELEI, REMODELAREA MINORA A CORPURILOR EXISTENTE SI LEGAREA TUTUROR SPATIILOR CORPURILOR C1, C2, C3 SI CELE NOI PRIN INTERMEDIUL CURTII SI A UNUI NIVEL SUBTERAN.

CORPUL C1 ADAPOSTESTE SECTIILE DE GRAVURA, GRAFICA, PICTURA SI FOTO-VIDEO, PRECUM SI SALILE DE SEMINAR, CU TOATE SPATIILE ANEXA NECESARE; MICILE MODIFICARI / ADAUGARI AU PERMIS OBTINEREA UNOR SUPRAFETE GENEROASE PENTRU ACESTE ACTIVITATI.

CORPUL C2 PREIA FUNCTIA DE REPREZENTARE A UNA SI GRUPEAZA CONDUCEREA SI ADMINISTRATIA IN SPATIILE PRESTIGIOASE ALE MONUMENTULUI ISTORIC, INNOBILATE SI DE MUZEUL SI PINACOTECA UNIVERSITATII. INALTIMEA SPATIILOR DEMISOLULUI A FOST MARITA PENTRU ADAPOSTIREA CONFORTABILA A FUNCTIUNILOR ADMINISTRATIVE, IAR PODUL A FOST AMENAJAT PENTRU SALA SENATULUI UNA. SCARA MONUMENTALA A FOST REPUSA IN LOCUL INITIAL SI S-A ADAUGAT UN LIFT.

CORPUL C3 ISI MENTINE VECHEA FUNCTIUNE DE BIBLIOTECA, INSA CU SUPRAFETE CORESPUNZATOARE REZULTATE DIN MODIFICAREA SI FOLOSIREA MANSARDEI SI A SUBSOLULUI. PENTRU O ILUMINARE MAI BUNA SI PENTRU A CRESTE LEGATURA VIZUALA CU STRADA, FERESTRELE DINSPRE ACEASTA SUNT MARITE, IAR CALCANELE PRIMESC SI ELE GOLURI .

CORPUL C5 ESTE DEMOLAT SI PE CONTURUL LUI SE PROPUNE EXTINDEREA NOULUI SUBSOL CU UN SPATIU MULTIFUNCTIONAL (EXPOZITII TEMPORARE, CONFERINTE, ATELIERE, EVENIMENTE ETC.). ACEST SPATIU POATE COMPLETA SPATIUL EXPOZITIONAL PRINCIPAL, SUBSOLUL AJUNGAND SA LEGE ASTFEL TOATE CORPURILE EXISTENTE, TRANSFORMANDU-SE INTR-O ARTICULATIE COMUNA PENTRU C1,C2, C3 SI CORPURILE NOI. PE ZONA DE TEREN ELIBERATA NU SE PROPUNE UN CORP NOU DE CLADIRE, CI SE AMENAJEAZA O PLATFORMA PE AMPRENTA FOSTULUI CORP C5 - UN SPATIU FLEXIBIL, PE CARE SE POATE INTAMPLA ORICE (EXPUNERE IN AER LIBER, PAVILIOANE TEMPORARE, SPATII VERZI ETC.)

CORPUL C6 PROPUS (ALCATUIT DIN 3 CORPURI) CONTINE ATELIERELE STUDENTILOR MASTERANZI CU UN PROGRAM DE STUDIU DESCHIS SI SPECIFIC. FUNCTIUNILE PUBLICE LA PARTERUL PERFORAT SI LA SUBSOL, PRECUM SI POROZITATEA LIMITEI CATRE STRADA PERMIT O DESCHIDERE PUBLICA COMPLEXA A SPATIILOR EXTERIOARE SI INTERIOARE, MENTINAND SIMULTAN INTIMITATEA SI LINISTEA SPECIFICE INTERIORULUI INSULEI URBANE.



Text si imagini primite de la ADNBA (castigatorii concursului de proiecte pentru noile spatii UNA) prin ingaduinta lui Andrei Serbescu.

7 comments:

GIURGIU said...

Habar nu aveam ca a existat un astfel de concurs! Cine l-a organiza? adica...cine a facut caietul de sarcini si cine a jurizat! asta era foarte interesant de vazut!

Proiectul castigator este... cel putin neconvingator, ca sa nu ajung la... dezamagitor! Se vorbeste in acel text(plin de greseli gramaticale si de concept) despre incadrare in tesut urban, despre cotidian, si despre stimularea siturilor mai mult decat orice, cum isi propun ei sa obtina asa ceva? Oare a tinut cineva cont de peisajul inconjurator si cu adevart de tesutul urban? vreau sa vad context...ca sa fiu cinvins ca exista unul! cine a facut prezentarea este un pic incompetent la nivel explicativ! altfel...poate functiona proiectul daca... bombardam cldirile din jur, si facem reconversie a unui maidan! dar nu e reconversie, e constructie!

tudor borduz said...

lol

si se va intampla cand?
& la fel cum se aranjeaza acuma mansarda facultatii
care trebuia sa fie gata in octombrie
...

Sarit said...

zic ei ?

tudor borduz said...

ziceau

dartchitecture said...

http://archiweb.cz/buildings.php?type=36&action=show&id=1838

pe cand ceva original??

rheakurokawa said...

E misto proiectul. Ca exprimare - wordiness tipic de arh :D

Anonymous said...

va rog nu mai criticati atat !! cad in genunchi si va implor !!! :(