forturi - soseaua de centura

















Acum catva timp m-am intalnit cu niste prieteni care mi-au vorbit despre un fort de la marginea orasului, unde facusera poze si care fusese intre timp inundat. Am cautat impreuna pe Google Earth locul si peste vreo doua saptamani am fost sa il vad si eu. Era undeva in comuna Voluntari, langa soseaua de centura. Se poate vedea si in imagine, e cel din partea din dreapta sus.

Fortul era intr-adevar inundat si dupa vreo cateva ore de orbecait prin niste tufisuri care vor deveni in curand o adevarata padure, am abandonat locul, dezamagit. Nu am reusit sa vad decat niste ziduri laterale din caramida rosie, care aveau oarecare farmec. Dar erau pe partea cealalta a unui sant foarte mare, cu apa limpede, ce parea destul de adanca. M-am uitat cu nostalgie la boltile de deasupra intrarilor in zidul de caramida si am parasit locul respectiv.

















In aceeasi seara, asezat in fata computerului, am incercat, pornind de la forma fortului de care stiam deja, sa reperez altele pe harta Google. Mi-a luat foarte putin timp sa gasesc inca unul, mai la nord de primul. Si apoi au urmat si celelalte. Dupa vreo ora si ceva incercuisem orasul cu o sumedenie de placemarks pe care le-am trimis si celorlalti prieteni.















Mult dupa intamplarea asta, vorbind cu neon, am aflat ca a intrat in fortul de langa Autostrada Soarelui, incercand sa deseneze ceva. Pentru ca era oarecum in zona de oras in care locuiesc, intr-o duminica in care mergeam de fapt catre Mihailesti, m-am oprit sa vad si fortul.





























Cladirea este in foarte buna stare si e extrem de accesibila. Un drum de-abia asfaltat merge chiar pana aproape de intrare. In mod straniu, in interior camerele sunt foarte curate si pe jos cineva a maturat. Cladirea are doua etaje. Se poate merge si pe acoperis, unde terasa este acoperita de iarba, ca si cum ar fi vorba de un deal natural.











































La parter exista o serie de camere mari, cu mici ferestruici prevazute cu tot felul de dispozitive de prindere pentru mitraliere, pusti, etc. Intrarea are pe fiecare parte cateva orificii de genul asta. N-as fi vrut sa fiu in pielea celui care ar fi incercat sa intre inauntru pe timp de razboi intr-un asemenea buncar. Desi fortificatiile n-au luat niciodata parte in lupta, cum o sa vedem putin mai jos.















Galeriile din interior strabat cladirea de la un cap la altul printr-o serie de coridoare, scari care urca si coboara. In partea de sus exista mai multe incaperi circulare, de diverse marimi, in care la un moment dat au existat niste tunuri. Incaperile cele mai mari au fost betonate intre timp. Si plimbandu-ma pe coridoarele intunecate ale fortului, m-am suit intr-una din incaperile astea, izolata ermetic printr-un tavan boltit de exterior. Inauntru era un intuneric compact, fara nici o fisura.






















Un miros greu de aer statut, umezeala si inca ceva pe care nu reuseam sa il deslusesc, plutea in aer. Aveam o lanterna si ma uitam impreuna cu cei cu care eram la tavanul acoperit, la caramizile incaperii circulare, cand, la un moment dat din neglijenta, am lasat lanterna mai jos. In primul moment nu mi-am dat seama. Apoi l-am privit, i se vedea doar albul ochilor. Statea lungit pe jos si ne privea, fara sa schiteze nici un gest. Condescendent am spus cu voce tare: E un domn care doarme aici, avea ochii larg deschisi. Am coborat scarile cu picioarele moi, suspiciosi pe linistea suspecta din restul fortului parasit.















Constructia forturilor a inceput la 1884, dupa planurile unui arhitect belgian, Henri Alexis Brialmont si a durat mai mult de douazeci de ani. Forturile erau unite de o cale ferata si de o sosea, care a devenit mai tarziu soseaua de centura. Intre forturi erau pozitionate baterii subterane, in total fortificatiile fiind prevazute cu 240 de piese de artilerie.

La acea epoca, la zece ani dupa castigarea Razboiului de Independenta de la 1877, Romania era doar Muntenia plus Moldova. Doctrinele vremii spuneau ca orasul-capitala este punctul strategic cel mai important, asa incat s-au cheltuit 111,5 milioane lei aur pentru constructie. Totusi fortificatiile nu s-au dovedit a fi eficiente pe vreme de razboi. In Primul Razboi Mondial fortificatiile din Liege, construite de acelasi arhitect belgian, au fost cucerite cu mare usurinta de armata germana. In epoca, ofiterii superiori din Bucuresti au sesizat pericolul si au demontat toate piesele de artilerie, transformand tunurile Krupp in unitati mobile, abandonand forturile.

In prezent multe din forturi sunt parasite sau au alte destinatii. Cel din Chiajna a fost un timp depozit de muraturi, cel dinspre Mogosoaia a devenit ciupercarie. Un fort din Popesti-Leordeni va deveni chiar capela, fiind inconjurat de un cimitir. Fortul numarul 13 e parte din inchisoarea Jilava, asa cum scrie in articolul din care provine si informatia istorica.






















Forturile sunt constructii de arhitectura militara, legate de industria de razboi. Din cauza vechimii, ar putea fi considerate cu usurinta monumente de arhitectura. Pana atunci insa pot fi niste locuri interesante de explorat. Mersi neon si rezonantu pentru informatii. Gasiti placemarks pentru forturi aici.

18 comments:

Vlad Nanca said...

Ionut! Sunt socat, impresioant si mirat de tot ce am vazut si am citit. Ma intreb cate lucruri va trebui sa mai descoperim de unii singuri in orasul asta pentru a putea sa ne bucuram de el asa cum trebuie. Cu fiecare lucru nou pe care il aflu despre oras imi creste ura si neincrederea fata de muzeul Bucurestiului, primarie, ARCUB si toate institutiile care ar trebui sa se ocupe de folosirea resurselor orasului pentru o intelegere corecta a lui.
Nu pot sa cred...
Suntem tineri adulti si trebuie sa ne retransofrmam in ciresari pentru a descoperi lucruri care ar fi trebuit sa intre demult intr-un circuit cultural...

Anonymous said...

im fuckin impressed

Anonymous said...

http://noapteatarziu.blogspot.com/2006_04_01_noapteatarziu_archive.html

Anonymous said...

Acele 111,5 milioane lei aur înseamnă aproximativ 36 tone de aur adică la preţul curent al aurului $715.94 milioane.

--Bogdan

-SAM3- said...

paint a small things please!!

andra said...

probabil strangeau fonduri pt a darama ce e acolo si a face un al doilea "coi" ca cel pe pe Victoriei. caci nah... ii trebe pereche desi e unicat.

Anonymous said...

Punctele de pe hartă se împart în "forturi" şi "baterii" Între fiecare 2 forturi este obaterie.
O discuţie despre fortificaţiile Bucureştiului puteţi citi pe un forum de istorie: www.worldwar2.ro/forum/index.php?showtopic=1988

Anonymous said...

"Un miros greu de aer statut, umezeala si inca ceva pe care nu reuseam sa il deslusesc, plutea in aer."

azbest poate? masca de gaze poate data viitoare?
Lung cancer just isn't worth it me says.

Anonymous said...

salutare
imi poate spune cineva cum se ajunge cu ratbu pe-acolo,pls?la cele la care stiti...
sau daca aveti mai multe informatii despre ele,v-as multumi din suflet :)

ionut said...

anonimule, daca lasai niste date de contact era un pic mai corect, stiam si noi cu cine vorbim.

dar ca sa iti raspund la intrebare, gasesti forturile pe soseaua de centura, aproximativ din doi in doi kilometri.

nu stiu masinile preorasenesti care trec pe acolo, dar cu chestia asta te poate ajuta situl ratb: http://www.ratb.ro/index1.php

videomax said...

Despre ala din popesti leordeni te inseli ,nu este si nici nu va fi capela...loloi...nici nu stiu de unde ai scos-o,dar ma rog.
acolo este o activitate febrila,zilnica si chiar se aud impuscaturi...dar te las pe tine sa descoperi ce e acolo.
bafta.

AnThRaX said...

salut tuturor...am si eu o prima intrebare toate pozele de pe acest blogg apartin fortului 6 afumati? Si inca ceva....Forul de langa autostrada soarelui poate fi vizitat? Deoarece as dori sa vizitez cat mai multe forturi, am cautat pe google informatii si nu am gasit destule pentru calatorie, sau daca pot fi vizitate.

ionut said...

informatia despre fortul-cimitir de la popesti venea dintr-un articol din Romania Libera.

intre timp am fost acolo si intr-adevar e un poligon de tragere.

alex said...

am fost..km acu 2 luni in fortu din voluntari...am intrat peste tot unde se putea intra...si pot sa spun k e destul de mare...u ai spus k ai plekt dezamagit(ionut)..ei bine yo nu...am intrat prin niste gauri(probabil de aerisire)...si prin fostele locuri unde erau amplasate tunurile...si am intrat in kteva tuneluri dar...dupa vreo 30..40 m erau inundate...probabil in vara asta o sa mai incerc...poate se mai retrage apa...

Augustin said...

Salut
Am fost si eu zilele astea la un fort pe la magurele si mi`a placut mult. Exista cineva care ma poate ajuta cu altele? am mai cautat si nu am gasit :( ID`ul meu este augustin_panciu87 ...poate mai ma ajutati cu niste coordonate ...

GIURGIU said...

Impresionanta dorinta asta febrila de exporare istorica,dar de masuri de siguranta nu s-a spus decat o data - masca de gaze!
Ganditi-va ca locurile astea sunt periculoase, se pot pabusi, pot exista substante toxice, genul asta de explorari nu se fac in apntofi si pantaloni scurti! Ar fi ceva daca ar aparea un circuit al forturilor, dar sunt convins ca statutul juridic nu permite! si apropo de statut, explorarea asta inocenta inseamna si incalcarea proprietatii private a statului sau a unei pers fizice!
Aveti grija totusi!

Copilutza said...

Minunat...imi pare rau ca am descoperit abia acum articolul...

Vlad said...

Salut ,am fost azi pe la ora 7:30 , in acest fort . A fost chiar creepy , am cercetat toate camerele. Daca cineva a mai fost , si a observat era ca un fel de zapada pe pereti, arata ca zapada dar nu se topea, era ca un fel de vata, dar era foarte rece, si arata ca zapada , un strat subtire. Si s.au intamplat cateva chestii chiar , care nu imi pot da seama ce erau . Cum ar fii tipete, focuri de arma , este vreun poligon in zona ? Este unul in cartier pe soseaua garii catelu, dar nu cred ca sar fi auzit asa de tare.

Ma rog ,si ai putea ajunge in felul asta, iei 246 de la cora pantelimon, pana la hotelul maryvilla , acolo mergi spre soseaua de centura , si undeva pe acolo , trebuie sa mergi in jur de 2km pe jos ...